Ekmek Teknesi
Konya Beyşehir Çiftlik köyünde balıkçılık yapan kadınlar anlatıyor.
Bianet'ten Evrim Kepenek'in geçtiği haberde, Biri balığa çıktığında çocuğunu gölde nasıl kaybettiğini anlatıyor, “Yine de gittim göle, ondan sonrakilere nasıl bakacaktım” diyor.
Bir başkası “Balık azaldı” diyor, durumdan bilinçsiz avlanmayı sorumlu tutuyor.
Emine Kekeç, Ayşe Yılmaz, Selma Süslü, Hakime Pancar ve Emine Leylek… Beyşehir’in kadın balıkçıları…
Bozcaada Ekoloji Film Festivali’nde (BİFED) öğrencilerin yarıştığı belgesel bölümünde, mansiyon ödülünü kazanan “Ekmek Teknesi” isimli belgeselden söz ediyorum.
Belgeli izlediğim an, kadınların doğal anlatımları, kamerayı slogan atmadan kullanması ve eşsiz görüntüleri ile bir ödül alacağını tahmin etmiştim.
Belgeselin yönetmeni Silvanlı Meryem Ateş’le de bu görüşümü paylaşmıştım.
Meryem’in henüz öğrenciyken bu filmi çekmesinin bir nedeni var. Öyle çok süslü püslü uzun karmaşık cümlelere gerek yok aslında. Zira nedeni belli: “Özel olan politiktir.”
Meryem tıpkı belgeselinde anlattığı kadınlar gibi, kendi hayatını bizzat kendisi değiştiren kadınlardan.
Üniversiteyi başörtüsü nedeniyle okuyamıyor. Evleniyor, iki kızını büyütüyor. Kızlarından biri lisede biri de ortaokulda okuyor. Meryem “Üniversiteye gitmem için en çok onlar destek oldu bana” diye anlatıyor.
Belgesel çekmek, film yapmak hiç aklından gitmiyor Meryem’in sınavlara giriyor ve Kırıkkale Üniversitesi Radyo Televizyon bölümünü kazanıyor.
İşte BİFED’de gösterilen filmi “Ekmek Teknesi” de bitirme projesi.
Fikrini sunduğunda danışman hocası onu destekliyor, üniversiteden de kamera desteği alınca farklı mevsimlerde çok kez Beyşehir’e gidip belgeseli tamamlıyorlar.
Bu akşam BİFED ödül töreninde mansiyon aldığı açıklandığında salonda alış kıyamet koptu. Konuşmasında, “Herkes için huzur ve barış dolu bir dünya olsun” dedi.
BİFED’e gelecek olursam.
Bu yıl deprem hüznü çökmüştü diye özetleyebilirim. 6 Şubat Maraş depremlerini anlatan çokta film izledik. Ayrıca göç-mülteci filmlerini de izledik.
Suriye’den göç etmek zorunda kalan yüzücü Sara Mardini’nin sakatlanmasının ardından Yunanistan’a gidip mültecilere destek olması ve sonrasında insan kaçakçılığı yaptığı iddiasıyla tutuklamasını anlatan belgesel de unutamadıklarım arasında.
Unutmadan BİFED’in bu yılın kazananları da şöyle:
ULUSLARARASI (ANA) YARIŞMA
1. Toplum Sözleşmesini Yırtmak (Breaking Social), Fredrik Gertten, İsveç, 2022 | Fethi Kayaalp Büyük Ödülü
2. Bekleyiş (The Waiting), Volker Schlecht, Almanya, 2023 | Madam Melpho İkincilik Ödülü
ULUSLARARASI (ANA) YARIŞMA MANSİYON
Hassas Mevzu (Delikado) – Karl Malakunas, Filipinler, Avustralya, ABD, Birleşik Krallık, Hong Kong, 2022
GAİA ÖĞRENCİ ÖDÜLÜ
Aralkum – Mila Zhluktenko, Daniel Asadi Faezi, Özbekistan, 2022 | Naci Güçhan Ödülü
GAİA ÖĞRENCİ MANSİYON
Ekmek Teknesi (Bread and Butter) – Meryem Ateş, Hakan Varankaya, Türkiye, 2023
Nükleer Göçebeler (Nuclear Nomads) - Kilian Armando Friedrich, Tizian Stromp Zargari, Almanya, 2023
Fazla söze hiç gerek yok… Festivalin bir sloganı da “savunucuları savunun”du…
Savunalım…
Eşit ve özgür yeni bir hafta olsun...
(EMK)